Xigantes e Cabezudos
Cerdedo

Os xigantes e cabezudos, elementos festivos emblemáticos, teñen un papel destacado nas celebracións tradicionais de moitas localidades galegas, incluíndo a área do antigo concello de Cerdedo e o concello de Forcarei. Por esta razón, decidimos dedicarlles un espazo especial dentro deste arquivo virtual.

Polo de agora estas son as únicas fotografías onde se poden apreciar os Cabezudos de Cerdedo xunto a un grupo de rapaces do pobo polas festas do Ecce Homo de inverno.

Nas fotografías históricas, podemos apreciar catro cabezudos en total, en compañía de rapaces locais durante as festas do Ecce Homo de inverno. Unha investigación inicial indica que as cabezas destas figuras foron fabricadas no taller El Ingenio de Barcelona. Este taller, que foi unha parte importante do panorama artesanal español, producía figuras de cartón pedra, así como xoguetes, produtos de diversión e espectáculos. Fundado en 1838 polo escultor Benet Escaler, o taller pechou as súas portas hai uns anos, pero o seu legado perdura.

A través de mercados de segunda man e folletos conservados, é posible reconocer os modelos específicos dos cabezudos de Cerdedo. Por exemplo, identificouse que a primeira figura á esquerda correspondería ao modelo 12, cunha altura de 60 centímetros e un prezo de 135 pesetas. O segundo cabezudo á esquerda probablemente sexa o modelo 34, tamén de 60 centímetros e valorado en 135 pesetas. O terceiro, pola súa banda, sería o modelo número 31, tamén de 60 centímetros e cun prezo semellante. Con todo, a cuarta figura aínda non foi identificada, engadindo un misterio intrigante á historia destes cabezudos.

Na fotografía podemos ver a Luis Gil Vidal (trompeta), o primeiro pola esquedar, Nicolás García Fortes (trompeta), enriba do bombo a Vicente Bugallo máis coñecido coma Tena e ao seu lado a José Luis Jorge Caramés, Luis Paz Iglesias (caixa), Jesús Pérez Fortes (bombardino) e Ricardo (trombón), natural de Noia.

Fotografía cedida por Jesús Pérez Fortes

Fotografía cedida por María Teresa Sanmartín

Na búsqueda de máis información sobre os cabezudos utilizados en Cerdedo, atopei un vídeo sobre El Ingenio que mostra fotografías destes cabezudos, que foron adquiridos nesta tenda. Aquí comparto dúas imaxes onde se poden ver claramente estos elementos festivos tan característicos.

Unha nova na prensa Faro de Vigo do mércores 27 de marzo de 1907 onde aparecen nomeados os gigantes y cabezudos:

FIESTAS EN CERDEDO

Las fiestas, que el día 19 del actual debían celebrarse en Cerdedo en honor del patriarca san José, han sido trasladadas para el sábado 31 y domingo de Pascua, 1º de abril.

El sábado serán anunciados los festejos a las doce de la mañana por la banda popular.

A la misma hora se elevarán seis globos de doce metros de alto por once de ancho, y multitud de fuegos voladores.

A las cuatro de la tarde comenzarán los bailes populares, amenizados por el afamado gaitero Cerdeira y la banda del pueblo.

También habrá baile en el Casino.

De diez a once de la noche se quemará bonito y variado fuego de artificio.

En este día y en el siguiente saldrán los gigantes y cabezudos.

El día 1º a las once dará principio en la parroquial la misa mayor.

Terminada ésta saldrá la procesión, en cuyo acompañamiento figurarán el clero, la banda popular, el gaitero Cerdeira y las fuerzas militares.

A continuación podemos ler un programa das festas de Cerdedo do ano 1973 onde aparecen tamén nomeados os cabezudos cunha nota de prensa das mesmas festas (El Pueblo Gallego do martes 7 de agosto de 1973):

GRAN BRILLANTEZ EN LAS FIESTAS DEL ECCE-HOMO

CERDEDO

(De nuestro corresponsal)

Finalizaron en medio de gran alegría y entusiasmo, las fiestas que tradicionalmente dedica la villa de Cerdedo al Divino Ecce Homo y Stma. Virgen de los Dolores.

Tres días de auténtica alegría que han marcado un hito en la celebración de nuestras mayores fiestas, según el unánime sentir del pueblo de que se vuelve a recobrar un poco el esplendor que siempre gozaron. Ya no recordaban desde hace algunos años fiestas como las que acaban de finalizar, según opinión general. En este sentido nos consta que la Comisión hará todo lo posible para que siegan adquiriendo mayor renombre nuestras fiestas. Y así, después de dadas al público las cuentas ultimadas y detalladas, la Comisión actual será estructurada de nuevo y comenzará ya a trabajar sin agobios pero sin pausa, de cara a las fiestas del próximo verano.

Este año, y en lo profano, ha destacado la actuación de las bandas de música de «Vilanova dos Intantes», y «Airiños da Terra», la orquesta «Gran Parada», el conjunto «Los Cunter’s» y los grupos de gaitas regionales que durante los tres días de fiesta han animado nuestras calles con gigantes y cabezudos.

Muy interesantes han resultado también el campeonato de Tiro al Plato y el partido de fútbol habidos el 28 y 29 respetivamente; en ambas competiciones se han adjudicado cuatro magníficos trofeos donados por la Comisión de Fiestas. Asimismo hay que mencionar la gran cantidad de fuego quemado, destacando especialmente el de lacería y los clásicos «castillos».

Dentro de los actos religiosos hay que hacer notar la extraordinaria afluencia de fieles a la novena y a la misa mayor del día 29, cantada en gallego por la coral coruñesa «Galicia Nova».

En fin, que hemos tenido el gusto de presenciar unas fiestas como ya no estábamos acostumbrados a ver. Y ello gracias al entusiasmo de la Comisión, al apoyo económico y moral del pueblo y al buen tiempo reinante.

Artigos relacionados